Powered By Blogger

Monday 5 September 2016

Shell Out atau Ketam Goreng Tepung

Hai semua..

Malam ni saya rancang nak masak ketam, tapi tak pasti nak masak ketam buat shell out, atau nak buat ketam goreng tepung atau masak lemak ketam je..hihi. Al kisah nya tadi masa keluar pergi buat lawatan ke kilang IKS di sekitar daerah ni, masa nak balik office lalu kat tempat jual ikan dari Tok Bali. Singgah la sebab dah dekat setahun kot hari hari duk lalu depan kedai tu tapi tak pernah singgah pun. Hari ni entah kenapa terajin pulak nak menyingah.
Dah tu macam rabun jap tengok macam-macam ikan, dah tak kenal dah apa nama ikan. Hahhhahahaha...last nya tertumpu ke arah ketam. Saiz ketam kecik-kecik je, lupa pulak apa nama ketam ni tapi kecik je la saiznya. Peniaga tu longgok-longgok je, satu longgok tu RM10 kalau ketam yang besar yang biasa jual kat supermarket tu RM24 sekilo. Boleh tahan la harga nya, dah yang longgok tu murah aku pun main beli je.
Lepastu boleh pulak tambah lagi, sotong, udang, ikan. Ok siap kira semua aku bayar...ehhh jap! sekarang baru pukul 1 aku balik keje pukul 5 kot. Mana nak letak ketam semua ni...hadoiii. tu la padah bila rambang mata dan membeli tak hingattt. Jadi terpaksa la bawak masuk office aku ni. Tinggal dalam kete kan nanti keta bertukar bau pulak. Dalam office ni pun dah macam apa dah..Hadap je la...huhu

Google punya google resepi ketam, jumpa la satu dua yang best. Semua tu resepi ketam goreng tepung je yang menjadi idaman buat masa sekarang. Sape la tak suka makanan bergoreng kan..lagi-lagi yang rasa macam ayam KFC tu..memang tak tolak lah.


Ni yang aku ambik kat fb, minta izin ye tuan gambar...hihi. Bahan simple untuk buat shell out. Tapi kan aku lebih cenderung untuk buat ketam goreng tepung, jadi yang ni kita cancel kan dulu ya.



That was so attempting...weehuuuu. Makanan bergoreng memang susah untuk ditolak, aku pun tak paham dengan diri sendiri kenapa susah nak reject walhal dah tau bergoreng-goreng ni tak bagus untuk kesihatan, dan tak bagus untuk diet..ehhhe.
Ni rupa yang aku google ya, rupa kejadian yang sebenar belum ada la. Malam nanti baru nak proses..hahhahaha.
Kalau resepinya menjadi dan sedap dimakan, esok aku share resepi nya pulak. Untuk rujukan suatu masa kemudian.
Sekian dulu ya.


LOVE,
Mcdaa.



No comments:

Post a Comment