Powered By Blogger

Thursday 1 December 2016

Kedai KEK Viral Di Bachok

Hai...

Just nak share apa yang tengah hot sekarang dekat area sini. Tak tau la kalau ada yang dah pernah jumpa facebook or dari mana-mana blog tentang kek viral ni.
Tapi rasanya masih baru sangat-sangat lagi kek viral ni muncul kat laman sosial. Dan peniaga ni pun baru je buat promosi kek murah ni.
Di Bachok ni, memang banyak sangat orang yang berniaga kek, roti dan pelbagai lagi. Setiap pelusok kawasan kot mesti ada kedai kek. Sama ada kedai kek yang macam outlet tu, yang buat lepastu terus jual kat kedai tu jugak, tak pun ada jugak yang buat di bengkel dan dipasarkan ke luar. 

Tak kisah la buat kat kedai ke atau kat bengkel ke, yang penting kek yang dihasilkan sedap-sedap dan murah. Murah tu paling penting. Sebab tu la muncul kek viral yang murah ni. Ok, satu kedai ni kek dia sebijik cuma RM9.90 je. Ada pelbagai jenis pilihan kek. Murah kan...mana nak dapat sebijik cuma RM9.90 je. Dah la sekarang ni semua barang naik harga, tapi tu lah strategi diorang kan pandai cari peluang dan berfikiran kreatif.

Kedai kek yang sebijik RM9.90 ni pukul 9 pagi diorang dah beroperasi dah. Dan orang ramai pun datang seawal pagi lagi untuk dapatkan kek murah ni. Kalau lambat, atau sampai time puncak memang kena beratur la jawabnya. Penangan viral kan...huhu
Dan murah dan sedap...sah sah la berduyung orang yang datang dan sangup beratur panjang.





Dan satu kedai ni pulak pun sama jugak, jual kek murah. Tapi dia ada masa-masa jugak untuk jualan kek tu. Kedai kek seringgit ni, untuk 1 slice diorang jual seringgit. Tapi ada jugak jual sebijik, RM7.00. Pun murah jugak kan. Untuk yang RM1 per slice tu, diorang cuma buat untuk certain amount kek je. Maksudnya kalau dah habis diorang tak kan tambah stok lagi. Dan untuk yang kek sebijik atau kek keluarga tu pun sama jugak. Untuk sehari ada kuantiti tertentu je, sebab tak cukup manpower. Siapa cepat dia dapat la. Kek keluarga atau sebijik ni dia mula jual dari pukul 3.00 petang hingga 5.30 petang kalau tak silap aku la. Dah lupa dah...hihi

Tak rugi pun beli kek ni sebab memang sedap, berkualiti dan murah. Kek yang sama macam ni kalau kat tempat lain mungkin harga sekali ganda. Atau berganda-ganda, sebab bukan yang premium macam kek secret tu, kek yang macam kat kedai kek yang biasa-biasa tu, tapi penggusaha ni sangup turunkan harga.
Tapi sebenarnya kan, nak cakap diornag dapat untung sikit je dari jualan ni tak jugak. Sebab bagi aku, kalau ko produce kek premium dalam kuantiti yang sikit, tapi ada certain customer yang willing to pay for higher prices, then sama kes macam you produce cake with low price but in high quantity then you still can generate money...rite??


Ni gambar kek yang aku dapat merasa, kalau tak silap kek tiramisu kot sebab ada macam rasa kopi sikit. Yang ni dari kedai kek RM9.90 sebiji, walaupun harga murah tapi kualiti tetap ada sebab sedap dan berbaloi dengan harganya. Sekali hadap sorang pun boleh habis makan, tak macam sesetengah kek yang murah tu, dah la tak sedap lepastu bila makan terus 'out' sebab macam tak boleh nak telan. Yang ni ok, tambahan diorang guna whipping cream sebagai topping kat atas kek tu bukan guna aising atau butter sebagai topping sebab tu la sedap dan tak cepat muak. Tak rugi pun kalau nak try beli kek ni.



LOVE,
Mcdaa

No comments:

Post a Comment