Powered By Blogger

Thursday 27 October 2016

Kos Lukis Pelan dan Kelulusan Majlis Daerah

Hai...

Update untuk progress kerja-kerja nak mendirikan rumah tangga...ehhe. Dah masuk 3 tahun mendirikan rumah tangga dan dah ada anak dah pun. Tapi rumah yang bertangga tu yang masih belum mampu untuk didirikan lagi..sedihkan..

Tu la, sepatutnya masa nak mendirikan rumah tangga dulu sepatutnya awal-awal lagi dah fikirkan tentang rumah yang bertangga ni. Rumah kepunyaan sendiri, bukan rumah mak bapak atau rumah yang disewa.

Dan sekarang, bila terasa diri makin tua dan muncul kesedaran untuk memiliki rumah sendiri baru la tergerak untuk mulakan kerja-kerja pembinaan rumah untuk kami sekeluarga berteduh.
Bunyi macam mengeluh pulak kan...huhu. Sebenarnya bukan mengeluh pun, cuma nak membebel sikit. Biasala kan bila banyak benda nak difikirkan, lepastu bila apa yang dirancang tak berjalan lancar jadi sebagai seorang perempuan yang normal membebel itu adalah terapi untuk kesihatan diri...hahhaha
Ok...part membebel dah tamat.

Sebenarnya aku nak share lanjutan dari proses nak mula bina rumah impian kami. Sebelum ni kan aku ada share mengenai perjanjian dengan kontraktor tentang lukis pelan. Dan kami bersetuju untuk lantik dia sebagai kontraktor. Jadi lukisan pelas tu dia caj sebanyak RM0.90 untuk sekaki. Darab dengan luaas rumah yang tak seberapa sangat tu 1282 kaki persegi, jadi total keseluruhan upah lukis pelan ialah RM1153.8

Lukisan pelan dah settle, dan kontraktor mintak kami berjumpa untuk finalize kan butiran akhir tentang rumah tu. Dan masa berbincang minggu lepas, kontraktor mintak RM3000 untuk mulakan proses submit pelan kepada majlis dan sebagai proses permulaan untuk kerja-kerja permohonan kelulusan pelan.
Dan masa tu jugak la kontraktor tu macam pujuk-pujuk kami cakap rumah 1282 kami tu kecik, dan kalau eloknya suruh kami tambah lagi beberapa kaki. 

Jadi disini akan bertambah la nanti kos pembinaan. Kontraktor ni macam tak faham pulak perjanjian awal hari tu. Kami dah cakap, bajet untuk rumah kami peruntukannya cuma RM200K sahaja. Aku tak nak lebih dari tu, sebab aku takut nanti aku tak mampu nak bayar bulan-bulan. Makin besar rumah, makin tinggi kos pembinaan makin tinggi la nilai pinjaman nanti.
Pening pulak kepalaa otak ni bila dia mintak besarkan sikit dan tambah bajet lebih. Bila nego-nego last aku boleh up loan cuma RM230K sahaja, lebih dari tu memang aku tak nak. Dan kalau dia rasa tak berbaloi nak bina rumah untuk kami, kami mungkin akan cari kontraktor lain yang sudi.

Biasala kontraktor cari projek mesti la nak untuk beribu ribu kan. Paling kurang mau 20k 30k untuk untuk satu-satu projek. Macam rumah kos 200k ke bawah ni, berapa sen je la yang mampu diorang make up, sebab tu dia mintak besarkan sikit lagi rumah tu dan tambah loan lagi.

Detail kos yang aku perlu bayar untuk mulakan proses submit pelan rumah

Kontraktor ada bagi detail maklumat kos-kos yang perlu aku tanggung sebelum dia boleh mulakan proses submit pelan rumah kami untuk kelulusan. Kalau ikutkan total semua dalam RM4831, tapi dia bagitahu RM3k pun ok dah untuk mulakan proses ni.

Dan untuk senarai kos-kos tu aku tak pasti mahal atau memang harga standard. Tak tahu nak compare kat mana atau nak tanya dengan siapa..huhu
Dia ada bagitau jugak, untuk pembiayaan sampingan macam kos-kos ni semua kami kena tanggung sendiri. Sebab loan belum mohon lagi, jadi memang kena guna duit poket. Tambahan lagi, caj pemasangan elektrik dalam rumah nanti pun kami jugak yang kena tanggung. 
Caj 4k ni belum masuk caj peguam dan sebagainya lagi. Banyak lagi kos-kos tersembunyi yang tak langsung semasa kerja-kerja pembinaan ni nanti akan muncul. Jadi jangan terkejut la kalau tiba-tiba kontraktor mintak kita jelas kan apa-apa kos di kemudian hari.

Anggaran kasar dalam 10k jugak untuk proses pelan rumah, tukar geran tanah dan caj guaman. Mungkin lebih, itu aku tak pastu. Sebab tu dia cadangkan aku buat loan lebih.
Sekarang ni, loan yang aku akan mohon ialah sebanyak RM230K. Bajet untuk siapkan rumah dengan keluasan 1200 - 1300 kaki persegi ialah RM170K maximum. RM50K untuk harga tanah, dan baki RM10K untuk kos-kos tersembunyi ni. Kos-kos tersembunyi dan aksesori dalam rumah nanti mungkin boleh tambah dengan duit simpanan KWSP kami.

Tambah lagi sebulan masa untuk proses permohonan ni...hurmmm..Harap-harap sempat la tapak tu wujud sebelum hujung tahun 2016....aminn


LOVE,
Mcdaa.

No comments:

Post a Comment