Powered By Blogger

Sunday 18 September 2016

Air Asam Perut versi Kelantan

Hai semua...

Dalam entry ni aku nak share cara senang nak buat air asam perut versi Kelantan (atau lebih tepat versi nenek aku). Simple dan sedap. Tu je yang aku boleh cakap tentang air asam perut ni.

Resepi Air Asam Perut:
Perut lembu yang dah dicuci, dibersihkan dan direbus hingga empuk
Perahan jus limau (kalau kelantan dipanggil limau nipis..hihi)
Secubit belacan
Bawang merah dimayang
Cili
Air rebusan perut lembu
Garam dan gula

(Sukatan nya adalah ikut sesedap rasa korang)

Potong perut lembu tu kecik-kecik. Dalam bekas aasing, masuk kan semua bahan kecuali perut. Lepas tu penyet2 semua ramuan supaya sebati (aku ramas pakai tangan je baru la kickkk). Lepastu masukkan air rebusan perut lembu dan perut sekali. 
Dah siap..Senang dan mudah sangat kan. Pejam mata pun boleh buat..

ehhh..
ehhh..
Tapi penyediaan nya sangat la mengambil masa yang lama tau dakk...Sebab perut lembu tu kena cuci betul-betul kalau tak nanti ada bau yang semerbak dari perut tu. Dan lepas dah cuci kena rebus 2 3 jam supaya perut lembu tu tak liat dan boleh dimakan. Kalau perut masih liat, rebus lagi walaupun dah nak masuk 5 jam..hihi.
Petua mak aku, masa rebus perut tu masukkan asam keping 2 3 keping, garam sikit dan biji kurma untuk cepatkan proses merebus.
 


Air asam ni warna dia putih keruh macam tu, tak sama dengan air asam yang moden sekarang ni...yang letak tomato, air asam jawa dan lain-lain tu. Sebab tu air dari rebusan perut semata-mata dan masam nya dari jus limau bukan dari perahan air asam jawa. Rasanya memang ada beza. Nak tau beza macam mana, cuba lah...


Sekian....


LOVE,
Mcdaa.

No comments:

Post a Comment