Powered By Blogger

Wednesday 21 September 2016

Binaan Asas Sebuah Rumah

Hai....

Aku sekarang ni tengah merawang-rawang je dengan rupa rumah idaman. Masih tak boleh nak move on dengan kehidupan. sebab tak sabar menunggu bila rumah idaman tu akan terialisasi..huhu.
Dalam kehidupan kita mesti la ada goal kan. ok goal utama sekarang ialah dapatkan rumah atau miliki rumah sendiri sebelum berakhir nya umur 30 tahun..haaa...sebab dah masuk 30 tahun dah macam tua dah patutnya dah boleh ada kehidupan sendiri.

Dan walaupun goal yang satu lagi ni masih sangkut...bila nak dapat second baby.. =(
Ya Allah...mungkin ada sebab kenapa aku masih belum dapat peluang tu lagi. 
Kadang cemburu jugak bila kawan seangkatan dengan aku ramai yang dah preggy anak no.2. almost semua yang kawin dah ada anak sorang, sekarang ni dah menggandung anak kedua dan ada yang bersalin anak kedua tahun ni..serius memang ramai sangat..tu yang menambahkan lagi kecelaruan dalaman aku ni..hukhukhuk...

Berbalik pada binaan asas untuk sebuah bangunan yang dipanggil sebagai rumah. Binaan penting pada pandangan aku antaranya ialah:

1. rupa luaran binaan rumah tersebut

Kadang ada yang suka rekabentuk ala-ala kampung, ada jugak yang suka moden. dan yang moden ni kebanyakan design atap bumbung rumah tu macam condong-condong gitu, cantik je rupanya tapi aku tak pasti pulak apa fungsinya. 
Kedudukan pintu utama, pintu terrace, tingkap pun perlu difikirkan jugak.

2. pelan layout - ruang2 dalam rumah iaitu pembahagian ruang yang jelas

Kene ada ruang yang jelas, antara satu-satu ruang. mana tandas patutnya dibina. dapur dengan ruang makan jauh mana. tahap keterbukaan antara ruang-ruang tersebut pun perlu difikirkan jugak.

3. ruang tamu, ruang family dan ruang makan

 Kalau ruang rumah tu luas boleh la ada pembahagian yang jelas, kat sini ruang tamu, belah sana ruang keluarga, celah sana ruang makan. tapi kalau dah ruang secoett tu je, macam tak mampu nak adakan semua ruang ni. paling kurang pun ruang tamu dan ruang makan. kalau design moden ruang dapur terbuka terus dengan ruang tamu. tapi aku lebih suka ikut gaya rumah tempatan yang dapur nya terlindung dari ruang tamu, tak terbuka terus.

4. bilik tidur

Jumlah bilik tidur perlu ditentukan dari awal lagi. dan bilik tidur mana yang perlu ada tandas kat dalam, bilik tidur mana yang perlu tandas kongsi, kat mana bilik tidur utama sepatutnya dibina. dan sebagainya....
 
5. tandas

Bab tandas pun banyak jugak perkara yang perlu difikirkan. sebab kadang ada rumah yang tandas utamanya besar, boleh letak mesin basuh. tapi kalau ikut design moden sekarang tandas kecik sikit dan mesin basuh ada ruang asing dari tandas. berapa jumlah tandas yang diperlukan untuk rumah dengan keluasan yang sesuai. susun atur dalam tandas pun nak kena fikir jugak. nak letak pancuran kat belah dalam sikit atau kat depan pintu atau kat sebelah toilet bowl dan macam-macam aspek lagi lah.
 
6. dapur

Dapur nanti aku nak buat post khas. sebab yang ni jadi keutamaan aku nanti. hihihi...banyak hal yang aku dah fikirkan untuk ruang dapur tu nanti..ok jom sambung mimpi tentang dapur.....hihi

Bagi pandangan aku, 6 perkara asas ni memang wajib ada. dan untuk dapat rumah seperti yang diidamkan makanya kita perlu la titik beratkan semua aspek berkaitan. Antaranya rupa ruang-ruang tersebut, kemasan untuk ruang tersebut, design ruang, warna yang sesuai, penggunaan mozek atau kemasan lantai, aksesori dan lain-lain lagi yang dirasakan perlu.

Oleh kerana dah banyak sangat survey rupa sebuah rumah macam mana, jadi sekarang ni ada la sikit gambaran rumah macam mana yang aku nak bina nanti.
Kalau la aku ni pandai guna auto cad ke apa tah nama aplikasi design rumah tu dah lama aku design ikut kehendak aku. tapi sebab tak pandai, jadi terpaksa ambik kombinasi dari gambar tu sikit gambar ni sikit lepastu cantum dalam kotak fikiran imaginasi...hahhhahhhah..boleh tak macam ni?

No comments:

Post a Comment