Powered By Blogger

Tuesday 6 September 2016

Info Kesihatan: Berak Berdarah

Hai semua..

Hari ni saya nak kongsi tentang berak bedarah. Sebabnya sekarang saya sedang mengalaminya. Mungkin ramai yang juga alami perkara yang sama dengan saya, tapi biasalah bila sifat malu menebal ada dalam diri kita...jadi kita diamkan aja..hihi.

Berak berdarah ada beberapa sebab dan ada yang beraknya sakit dan ada jugak yang tak sakit. Macam yang saya alami sekarang ni tak sakit, tahu-tahu ada darah mengalir keluar.
Dan berak berdarah ni ada yang tak berbahaya tapi ada jugak yang berbahaya atau boleh jadi seperti penyakit kanser...nauzubillah la kan dari penyakit-penyakit kronik tu.

Ada banyak sebab mengapa berlaku pendarahan.
  1. Buasir (haemorrhoid) – disebabkan oleh luka yang berlaku dari pembuluh darah yang menjadi kusyen bagi di bahagian anus (lubang dubur). Pendarahan sering berlaku bagi pesakit yang mempunyai sejarah sembelit atau kesukaran untuk membuang najis. Darah dari buasir selalunya adalah darah merah yang segar (fresh) beserta dengan menitis-nitis sesudah selesai pembuangan najis. Darah tidak akan bercampur dengan najis. Kadang kala pesakit dapat merasakan kehadiran benjolan-benjolan (bengkak) licin di lubang dubur.
  2. Divertikulum – Pendarahan yang berlaku selalunya darah yang segar kadang kala berketul seperti pendarahan haid di kalangan wanita. Pesakit akan mengatakan bahawa mereka ke tandas untuk membuang air besar tetapi yang keluar adalah darah segar, tiada najis.
  3. Kanser – Kanser usus. Tanda- tanda awal ialah berak berdarah yang tidak mendatangkan sebarang kesakitan sewaktu membuang najis. Darah akan bercampur dengan najis. Pesakit kadangkala ada pertukaran dari segi tabiat membuang air besa.
  4. Luka di anus (anal fissure) – sering kali darah daripada luka ini adalah darah merah segar beserta dengan sakit di anus dan selalunya pendarahan akan berhenti sendiri.
  5. Polip – ini adalah ketumbuhan “daging” yang boleh terdapat di sepanjang usus. Pendarahan yang berlaku bergantung kepada lokasi polip. Semakin dekat dengan dubur, semakin merah segar pendarahan yang berlaku. Sesetengah polip adalah ketumbuhan yang berpotensi untuk menjadi kanser (bergantung kepada ujian biopsi)
  6. Angiodisplasia – adalah pembuluh darah kecil yang tidak normal boleh terdapat di seluruh kawasan usus. Pembuluh darah ini boleh luka dan menyebabkan berak berdarah. Variasi jenis pendarahan dari merah segar ke kehitaman bergantung kepada lokasi pembuluh darah ini.
  7. Keradangan usus (proctitis / colitis) – secara amnya keradangan boleh berlaku disebabkan oleh jangkitan kuman. Pesakit akan mengadu cirit bercampur dengan darah atau najis yang lembut diselaputi darah.
  8. Ubat – beberapa jenis ubat boleh menyebabkan pendarahan seperti ubat pencair darah – warfarin dan aspirin.
Langkah-langkah pencegahan dari mengalami masalah berak berdarah.
  • Perbanyak Minum air putih minimal 8 gelas perhari
  • Perbanyak Makanana berserat tinggi contohnya sayuran dan buah-buahan. Buah terbaik yaitu pepaya.
  • Berolahraga selama setidaknya setengah jam sehari, lima hari dalam seminggu, untuk menjaga tubuh tetap bugar dan sehat
  • Hindari makanan pedas
  • Hindari makanan atau minuman ber alkohol dan ber kafein
  • Hindari makanan olahan dan junk food
Maklumat tu saya copy paste dari encik google. Dari apa yang saya dapat, sebenarnya berak berdarah ni berbahaya sebab sekarang muncul pelbagai jenis penyakit. Jadi dinasihatkan berjumpa lah dengan doktor untuk mengetahui lebih lanjut mengenai penyakit ini. Saya sendiri yang dah alami nya dah hampir sebulan, tapi masih bertanguh untuk berjumpa dengan doktor. Bukan sebab malu, tapi sebab takut untuk hadapi realiti kalau ini adalah penyakit yang sedang saya alami. Tapi kalau sebetulnya lebih baik tahu dari awal supaya senang untuk diubati. Entah lah, mungkin bila ada keberanian saya akan pergi jugak kot.
Sekian dulu dari saya.


LOVE,
Mcdaa.

3 comments:

  1. Saya pun tengah mengalami nya...dah gi doktor...dr kata buasir....tapi tak check pun...risau jugak la kalau darah tak henti lg

    ReplyDelete
  2. Sis, so how are u now? Dah sihat? Saya pun menghadapi benda yg same sekarang. Dah masuk 4 hari, 2 kali berak still berdarah

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum sis..Sekarang mcm mn?Dah ok??

    ReplyDelete