Powered By Blogger

Thursday 5 January 2017

Nasi dan Air Asam Perut di Suliza Kota Bharu

Hai...

Hari ni share makanan kegemaran suami aku. Dia ni jenis yang susah sikit kalau bab makan makan ni. bagi aku dia ni memilih tapi dia cakap bukan memilih. pening kan...mana tak pening, aku cakap memilih sebab dia cuma akan makan makanan yang dia suka dan dia biasa makanan. kalau bagi dia try makanan yang dia belum pernah makan, sah sah dia tak kan cuba. pujuk la macam mana sekali pun dia tetap tak kan jamah makanan tu walaupun cuma untuk merasa.
kalau dah perangainya macam tu, sah sah la tu namanya memilih makanan. apa yang dia makan cuma ayam, daging, sotong, kailan ikan masin dan ikan yang bersaiz besar. tu je makanan dia, kalau masak selain dari yang ni memang dia tolak.

dan air asam perut lembu ni pulak one of his favorite dish. maklum la orang kelantan memang famous dengan air asam perut ni. sape je yang tak suka makanan ni kan, boleh dikatakan ramai orang suka termasuk la aku sendiri. sedap sampai menghirup kuah hingga ke titisan terakhir..haaaa lebih kurang macam tu la perumpamaan sedapnya air asam perut ni.

tapi air asam perut ni ada macam macam jenis perut jugak. laki aku tu perut bulat dia tak suka. perut bulat ni kalau makan kena berhati-hati sikit. sebab bentuk dia bulat bulat takut orang yang masak perut ni tak cuci betul betul nanti masa makan terburai habis keluar isi perut yang tak cuci tu. korang tau kan apa yang berkemungkinan ada dalam perut bulat tu...hihihi. (kalau yang tak tahu, dalam bahasa sopan dalam perut tu mungkin ada sisa makanan lembu yang tak sempat dihadam lagi).
jadi kalau nak selamat dan tak nak benda asing merosakkan mood selera makan korang, sebaiknya pilih la perut lembu yang berlipat lipat tu. apa tah nama perut tu..

kalau korang datang kelantan, aku cadangkan korang try makan air asam perut ni. cari la kat mana mana kedai makan disekitar sini. banyak je kedai yang jua air asam perut ni. dan yang aku nak share ni yang latest kami makan di Kota Bharu tempoh hari. kedai suliza air asam kalau aku tak silap.
betul betul berhadapan dengan bangunan wisma kota bharu, senang je nak jumpa kedai ni.
kedainya tak la besar sangat, lot kedai biasa je. tapi time lunch hour agak padat jugak la.

harga makanan kat sini boleh tahan la, tak mahal sangat pun. untuk dua orang makan kurang dari rm20. dan pilihan menu dia pun tak banyak. jadi service kat sini pun agak cepat jugak la, ya la sebab menu tak banyak pilihan kan semua makanan dalam menu tu dah stanby tinggal nak serve bagi pelanggan je.
antara menu yang aku ingat ialah tentu tentu la air asam perut, daging bakar, dan ayam bakar. sebab ni menu yang kami order..huhu




Air asam perut ni simple dan mudah je bahan bahan nya. nak buat pun mudah je, tapi makan masa yang lama. makan masa tu sebab nak bersihkan dan masak perut lembu tu bukan sekejap je. berejam jugak la kena rebus perut tu supaya dia betul betul empuk dan boleh dihadam. kalau setakat rebus sekejap je memang lenguh la gigi korang nak mengunyah perut tu, silap gaya langsung tak boleh nak telan.

nak cuci perut lembu ni pun satu hal jugak. time korban lembu aku pernah jugak tolong tolong bersihkan perut lembu ni. makaihhh nak siap kan cuci perut tu mau nak patah pinggang aku nih punya la lenguh. ya la nak bagi betul betul cuci bersih putih mulus memang kene buat elok elok.

tapi pak cik aku pulak lain ceritanya, dia cakap kalau basuh perut tu jangan kasi cuci bersih bersih sangat, tinggal kan sikit kesan kesan perut lembu tu supaya ada bau bau lembu sikit baru la umphhh.macam ni pun ada....hahhaha

untuk resepi air asam perut lembu ni aku ada share di sini Air Asam Perut
yang aku share ni versi nenek aku punya. memang air asam terbaikkk lahh.


sekian dulu ya...


LOVE,
Mcdaa

No comments:

Post a Comment