Powered By Blogger

Thursday 15 September 2016

NASI KERABU

Hai semua....

NASI KERABU....siapa tak suka nasi kerabu kan..lagi-lagi orang pantai timur aka orang Kelantan. Nasi kerabu dah sebati dengan rakyat Kelantan. Walaupun dalam nasi kerabu ni ada budu, orang yang tak makan budu pun akan makan budu dengan secara tak langsung...hihi
Kat sini, kalau nasi kerabu untuk makan sarapan pagi, masih boleh lagi dapat harga RM2 sebungkus. Memang murah kan, dalam tu takde la secoettt je, ok je cukup la untuk sarapan bukan nak melahap macam makan nasi tengahari.



Satu lagi kuih favorite aku ialah apam beras, sedap sangat ok. Dulu penah try buat, tapi tak menjadi tak naik kembang macam yang orang jual. Kat sini kuih muih pun masih boleh dapat harga RM1 untuk 4 biji kuih. Selalunya tak campur la, macam 4 biji karipap atau 4 biji apam beras, atau 4 biji donot yang diikat dalam satu plastik. Kiranya tak boleh nak mix kuih itu ini la kalau nak dapat harga 4 biji RM1. Tapi ok la tu murah kan..
 



Nak share resepi nasi kerabu nenek aku kat sini untuk tatapan aku dikemudian hari. Kalau google resepi nasi kerabu, beratus blog share resepi diorang dan kesemuanya lebih kurang sama je. Tapi ada la sikit-sikit yang beza. Contoh nya nasi, ada yang letak asam keping masa masak nasi. Ada yang letak daun pandan. Dan ada warna nasi kuning, putih dan biru. Semua tu ikut selesa tekak masing-masing ya. Kalau dah terbiasa dengan rasa nasi kerabu yang selalu duk makan, try yang lain mesti tak kan sama dengan yang dah sebati dengan tekak kita.

Resepi Nasi Kerabu.
Nasi
Beras
Daun pandan
Pewarna (@bunga warna biru tu)
Garam sikit
Masak nasi macam biasa

Kuah tumis
Bawang merah,
Bawang besar,
Bawang putih,
Halia,
Semua ni blend. Lepastu tumis dalam periuk yang ada minyak.
Santan,
Gula Melaka,
Budu,
Asam keping (optional)
Garam.
Campurkan semua ni dalam periuk yang ada bahan yang ditumis tadi. Kacau dan masak hingga mendidih.

Kelapa parut
Bawang merah,
Isi ikan rebus,
Kelapa parut,
Garam,
Gula
Gaul kan semua bahan kat atas ni dengan kelapa parut. Kalau nak sedap letak isi ikan lebih, bawang merah 2 3 biji dah cukup.

Dan resepi sampingan seperti solok lada dan lauk tu boleh ikut citarasa masing-masing..hihi. Sebab aku sendiri pun belum mahir nak buat solok lada. Selalu buat nasi kerabu yang simple tu je, sebab banyak kerja nak kena sediakan kalau nak buat complete set nasi kerabu. Kalau rajin apa salahnya kan.
Sekian dulu ya...


LOVE,
Mcdaa.

No comments:

Post a Comment