Powered By Blogger

Thursday 6 October 2016

Edamame; Young soybeans, kacang berkhasiat dan sedap


Hai..

Sape suka makan makanan Jepun? Korea? sape pernah makan kat sushi king? sapa yang tau nama kacang Edamame ni mesti la spesis yang suka makanan jepun atau korea kan.


Aku pulak takde la fanatik sangat dengan makanan korea atau jepun ni, sebab aku ni jenis yang suka makan segala macam makanan. asal halal dan boleh dimakan, semua pun rembat. sampaikan dulu masa zaman blaja, kami bila sampai time makan mesti ramai2 duk tanya nak makan kat mana, kedai mana sedap, makanan apa sedap blaa blaa tapi semua geng aku tu tak layan sangat soalan tu kat aku sebab diorang tahu bab komen makanan ni memang aku fail!!
Sebab kalau aku cakap sedap, semua macam...ko apa je yang tak sedap...hahhhahah. teruk kan citarasa orang macam aku nih. 


Banyak pulak merapu, sebenarnya nak bagitahu kegemaran terbaru aku sekarang nih. haaa...kacang edamame ni la. edamame ni kacang soya muda, yang masih dalam kulit dia lagi. Selalu rang korea atau jepun suka hidang kacang ni sebagai snack diorang. Serius sedap kot, dah la susah nak dapat kacang ni. Kacang ni berbeza dengan kacang buncis atau apa2 kacang yang hijau panjang macam ni yang ada jual kt supermarket jusco atau giant tu, lain sangat. rasa tak sama dengan edamame ni. pernah tanya kawan yang kerja dengan sushi king, diorang cakap kacang ni memang tak ada jual kat pasaran kalau ada pun susah nak jumpa. diorang mungkin beli direct dri supplier import kot.


Kacang edamame...my favorite!



Kacang ni rasa lemak2 manis gitu, lepastu kulit dia selalunya akan ada rasa masin2 garam sedapp okey. tu je yang aku boleh cakap tentang edamame ni..

The United States Department of Agriculture states that edamame beans are, "a soybean that can be eaten fresh and are best known as a snack with a nutritional punch".
Edamame and other preparations of soybeans are rich in protein, dietary fiber, and micronutrients, particularly folate, manganese, phosphorus and vitamin K (table).
The balance of fatty acids in 100 grams of edamame is 361 mg of omega-3 fatty acids to 1794 mg of omega-6 fatty acids.
As a significant source of plant protein, edamame beans are under research to establish whether a relationship exists for soy consumption with reduction of disease risk.

Petikan kat atas tu aku cedok dari wikipedia, tentang nutrien yang terdapat dalam edamame ni. Biasa la, kekacang kan memang banyak khasiat dan kebaikannya. tambah pulak kekacang yang dimasak stim atau kukus, takde kehadiran lemak dari minyak gorengan. bagus la tu....

Acah2 terror pegang stick tu..


Ni zaman kerja dengan Mas Awana sepang.


Gambar empunya blog tiada kaitan dengan kebaikan edamame ya kawan2. bukan bermaksud makan edamame boleh jadikan korang glow2 floless ke apa..sebab aku makan kesan tu tak muncul pun....hihi


Sekian.


LOVE,
Mcdaa.

No comments:

Post a Comment