Powered By Blogger

Monday 3 October 2016

PAJEON aka Korean Pancake

Hai....

Semenjak dua tiga hari ni, aku tak paham kenapa la tiba-tiba nak makan makanan jepun la korea la..padahal aku sendiri pun belum pernah sampai sana lagi. Peminat k-pop pun bukan, sorang pun aku tak kenal artis dari sana..kecuali Rain, yang aku kenal dalam cerita Full House tu. Lepastu geng2 running man. seronok layan running man sebab cerita dia lawak boleh buat aku tergelak golek guling-guling...hahhhahaa

Sebelum ni aku duk tergilakan Takoyaki, tapi sebab tak ada periuk takoyaki yang bulat-bulat jadi dapat alternatif buat okonomiyaki atau pancake korea. Rasa dia lebih kurang macam Takoyaki jugak la sikit-sikit tu. Lepas dah makan makanan Korea terasa nak makan makanan jepun pulak dahhh..vongek betul lah citarasa aku time nih. 
Lepastu terjumpa la nama makanan ni Pajeon aka pancake jepun. Macam lempeng la kalau kat malaysia ni.
Kalau okonomiyaki tu guna cabbage atau kubis yang ni pulak guna green onion, daun bawang sebagai ramuan utamanya.


Pajeon dengan sosnya...buatan sendiri..hihi


Nak buat pajeon ni senang sangat kot. main campak-campak je bahan nya lepastu masak atas kuali leper macam masak lempeng tu. Sos dia pulak guna sos tomato, soy sauce, dengan sos worcester.
Time2 malas dan terasa nak kelainan sikit dari lempeng yang biasa duk buat tu, tak salah cuba buat pajeon ni. sebab rasanya sedap, dan bahan nya menyihatkan sebab pakai banyak daun bawang.



LOVE,
Mcdaa.

No comments:

Post a Comment