Powered By Blogger

Wednesday 2 November 2016

Kira Tarikh waktu subur anda; Tips mengandung atau elak mengandung


Hai....

Semalam terjumpa dekat situ website ni dia share tools untuk kita cek tarikh sesuai untuk kita merancang kehamilan. Kalau untuk mereka yang sedang merancang kehamilan, macam aku sekarang ni, elok la kita cari sedikit ilmu untuk memperkasakan lagi usaha kita ke arah itu.

Sebab kadang tu, sebenarnya kita sendiri boleh rancang kehamilan kita. Dan aku pulak rasa menyesal sangat sebab dah pernah ambik pil perancang. Aku dah hampir setahun lebih berhenti dari ambik pil perancang, tapi sampai sekarang masih belum lagi hamil. Sedangkan suami pun dah balik tinggal sekali dengan aku, kalau dulu ya la alasannya jarak jauh, tapi sekarang alasan tu dah tak terpakai lagi dah. Sebab tu la aku macam menyesal ambik pil perancang tu dulu, aku rasa macam sekarang ni aku sedang menanggung kesan dari pil tersebut.

Setiap kita hormon kita berbeza-beza, mungkin ada yang hormonya aktif dan terlebih-lebih, jadi pengambilan pil perancang tiada kesan yang lama untuk dia. Sebab ada sesetengah wanita, yang amalkan penggambilan pil perancang bila berhenti je dari ambik pil tu terus melekat dan hamil. Alhamdulillah untuk mereka yang murah rezeki macam tu.


Makanya, terpaksa la aku berusaha lebih sikit dan kena cari ilmu berkaitan kehamilan supaya ada la hasilnya suatu hari nanti. Insha Allah, semuanya atas kehendak dari Nya dan kita hanya mampu merancang dan bertawakal kepada Nya.
Supaya dengan lahirnya zuriat kita nanti, kesinambungan ajaran islam akan dapat terus diamalkan dimuka bumi Allah s.w.t ini.

Kalau korang rajin, boleh la try cara ni pulak selain dari pengambilan vitamin atau ubat-ubat yang berkaitan kehamilan.
Bagi yang nak hamil, waktu atau tarikh subur adalah tarikh yang sangat sesuai untuk lakukan hubungan suami isteri dengan lebih kerap. Supaya peluang persenyawaan tu terjadi lebih tinggi. Tapi bagi yang merancang untuk tak hamil lagi, atas sebab-sebab kesihatan atau sebab yang dibolehkan, tarikh subur ni terpaksa la kurangkan aktiviti hubungan suami isteri tu, atau kalau tak boleh tahan tau-tau la kan apa cara alternatif selepas berhubungan intim tu.


cara nak kira tarikh subur

Contoh yang aku punya.

Tapi sebelum ni, alat ni akan mintak korang nyatakan tarikh korang mula period untuk 3 bulan terakhir.
Untuk aku punya kitaran haid for pass 3 months,
22hb Oct
21hb Sep
22hb Ogos

Dan selepas dia calculate, keluarla tarikh subur untuk next 3 months ahead.
Untuk bulan nov ni, tarikh subur aku jatuh pada
6, 7, 8, 9, 10 hb. 
Ha...seminggu ni kena lebih giat melakukan senaman laki bini la nampak gayanya..opss.hihi    

Tips mengandung atau elak mengandung ni sangat-sangat membantu bagi mereka yang tiada masalah dengan hormon atau rahim atau sistem persenyawaan lain lah. Tapi bagi yang ada masalah tertentu tu, sebaiknya rujuk la kepada yang pakar dalam hal-hal ini.

Ini cuma alat bantuan untuk kita yang sedang berusaha untuk hamil macam aku ni. Jadi, semoga usaha kita semua akan membuahkan hasil ya. Insha allah.


LOVE,
Mcdaa.

No comments:

Post a Comment