Powered By Blogger

Tuesday 4 October 2016

Kebaikan dan Khasiat GREEN TEA

Hai...


Mungkin ramai yang tahu kewujudan green tea ni atau teh hijau. Banyak kebaikan dari pengambilan teh hijau ni. Rasa dia agak pahit sikit kalau nak banding dengan teh biasa tu. Warna pun lain dari teh biasa. Aku mula kenal dengan green tea pun sebab tengok kawan satu office suka sangat minum green tea Lipton tu.


Masa mula-mula try tu memang la ada rasa lain sikit dari teh biasa kita minum tu. Tapi bila lama2 minum rasa sedap pulak. Ditambah pulak dengan khasiat dan kebaikan dari teh hijau tu lagi la menambahkan rasa sedap teh tu..ya lah, makanan kalau kita tahu khasiat dia tinggi dan bermacam2 sedaya upaya jugak akan makan atau minum, dan kemudian kesedapan tu akan muncul kemudian...ha lebih kurang macam tu lah maksud dia...



Ini adalah antara kebaikan Green Tea
  1. Membakar kalori dengan cepat
  2. Merendahkan kadar kolestrol yang bagus untuk penyakit jantung
  3. Mencantikkan dan menjaga kulit
  4. Dapat menghidarkan kita dari penyakit kanser kerana antioxidant nya
  5.  Elok untuk penyakit diabetes kerana ia membantu mengawal gula dalam darah

Banyak artikel mengenai kebaikan green tea ni. Untuk yang nak diet pun sesuai jugak amalkan pengambilan green tea. Tapi ingat, minum green tea tanpa gula ya kawan2. Bukan green tea yang dah ditambah dengan krimer, gula atau susu yang macam tengah hot kat pasaran sekarang ni.


Green tea ni kaya dengan antiokdisa, tinggi komponen bioaktif yang membantu menambahkan nutrien dalam badan. Green tea jugak mengandungi kafein sama macam kopi, tapi jumlah kandungannya lebih rendah. Jadi pengambilan green tea sehari tak boleh lebih dari 3 gelas sebab takut nanti akan ada kesan dari kafein yang tinggi dalam badan.


Komponen dalam green tea jugak dapat bantu dari segi proses penurunan berat badan. Sebab tu kebanyakan produk pelangsing mengandungi bahan green tea dalam ramuannya.
Dan banyak lagi kebaikan serta khasiat yang boleh kita dapat dari pengambilan minuman green tea ni.


Tapi apa yang aku nak share kat sini ialah tentang green tea dari Thailand yang hot kat pasaran tu. Memang kandungan produk tu ada ramuan green tea, tapi disamping tu jugak ada bahan tambahan lain. Seperti pewarna dan perasa. Kalau yang pernah try serbuk dalam paket tu, just tambah air dan kacau, tak pun tambah susu untuk bagi lebih berkrim tu, yang tu bukan menambah khasiat yang tu tambah penyakit ada lah..



Green Tea dari Thai yang hot kat pasaran sekarang.

Sebaiknya green tea asli

Yang senag nak cari brand lipton la. serta diyakini...


Lambakan produk minuman segera kat pasaran jugak boleh mengelirukan kita. Sebab kandungan serbuk minuman segera tu ada yang mengandungi pewarna tiruan, perasa tambahan dan bermacam bahan pengawet. Yang tu elok la dikawal pengambilan nya.

Bukan tu je, teh tiruan pun berlambak dipasaran sekarang ni. Ada pengusaha yang nak kaut untung berlipat ganda semata-mata, jadi diorang dengan cerdik pandainya mencipta makanan yang melampau-lampau. Contohnya kalau manis tu terlampau manis, kalau warna tu terlampau terang, kalau rasa tu terlampau kaw-kaw. Sebab makanan yang terlampau-lampau di bukan la makanan yang asli. Makanan yang asli selalu nya kurang rasa, kurang warna dan biasa2 sahaja.
Tepuk dada tanya selera, pilihla makanan yang betul2 selamat.

Oh ya...untuk nak tahu keaslian teh uncang atau serbuk teh yang kita beli tu kita boleh try test sendiri. Selalunya serbuk teh timbang yang buat teh tarik tu.

Ambik 2 gelas air kosong suam, satu gelas masukkan 2 atau 3 sudu serbuk teh yang disyaki dan satu gelas lagi masukkan teh lipton. Lepastu perhatikan warna yang keluar dari serbuk teh tu. Kalau warna nya turun laju je tu maksudnya ada pewarna tiruan, kalau gelas tu warna nya turun perlahan dan seragam tu maksudnya warna teh asli.

Sekian.............


LOVE,
Mcdaa

No comments:

Post a Comment