Powered By Blogger

Monday 3 October 2016

ETAK; kerang kecik

Assalamualaikum..

Hai.. 
Etak atau di kelantan dipanggil sebagai etok. Ni makanan feberet aku. En.suami pun makan jugak benda ni, walaupun dia ada alahan dengan seafood tapi yang ni dia kebal, sebab lepas makan yang ni belum pernah ada kesan sampingan pun lagi.
Kat kelantan etak ni memang banyak ada di jual kat tepi-tepi jalan. Etak ni, lebih kurang macam kerang yang bersaiz kecik. Rasa dia...lain sikit dari kerang tu, entah la tau tau nak jelaskan rasanya macam mana, cuba sendiri baru la sendiri tahu macam mana rasanya.
Etak ni yang dah disalai. Diorang tak masak pun. Ada yang salai, atau jemur kat bawah matahari je dan ada jugak yang salai dengan asap api. Tapi sebelum disalai tu, etak ni mesti dibersih kan dahulu lepastu digaulkan dengan rempah ratus. Rempah ratus yang digunakan ni la yang menambahkan kesedapan etak tu. Ada yang buat manis, ada yang pedas sangat, masin dan macam-macam lah. Ikut pada resepi peniaga tu. Tapi bahan asasnya macam serai, bawang, garam gula dan cili.


Etak yang dah disalai masih tertutup.


Isi etak salai...



Pemakanan etak ni sebenarnya kena berhati hati dan berwaspada. sebab takut nanti terkena cirit-birit atau sakit perut. Al-maklum la, etak ni ada isu kebersihan sikit. Dari penyediaan hingga la ke jualannya. Bukan niat nak burukkan reputasi etak ke apa ni ya..tapi ni yang realiti sebenarnya. Sebab etak kan disalai, bukan dimasak jadi kemungkinan kuman tu banyak. Tambah pulak cara penyediaan kalau tak bersih cukup-cukup kuman mungkin boleh merebak dan membiak. Dan yang paling ketara ketika jualan la, terdedah kat tepi jalan. Lepastu kebanyakan penjual etak ni suka balut etak dengan surat khabar, aku pun tak tau kenapa tak nak masukkan dalam plastik atau guna kertas bungkus nasi tu...bagi aku kalau guna plastik atau kertas bungkus nasi tu tak kan jejaskan rasa etak kat dalam tu..
Entah la..mungkin sebab tiada kesedaran dikalangan penjual lagi kot. Dan penguna macam aku ni, teringin sangat nak makan main beli je walaupun dibungkus dengan surat khabar...huhu

Tapi secara keseluruhannaya, kalau korang jumpa kedai yang memang pandai salai etak ni, berbungkus-bungkus boleh habis tau..sedappp!

Sekian.......



LOVE,
Mcdaa

No comments:

Post a Comment