Powered By Blogger

Sunday 9 October 2016

Pau Cendawan; pertama kali rasa dan buat


Hai...

Semalam terajin membuat pau cendawan. tapi cendawan yang ni kejadiaanya tak seberapa. maklum la pertama kali try, lepastu pulak aku sendiri pun belum pernah lagi rasa pau cendawan original yang jual kat putrajaya tu..hihihi...main belasah je.
Sebab asyik duk tengok resepi pau cendawan ni muncul dekat news feed fb jadi aku pun try la buat sendiri. tengok resepi dan cara macam senang je.
Tapi yang ni aku buat inti ikut suka hati je, tak ikut sangat resepi asal. pau cendawan ni kelainan nya ialah inti pau dan kulit yang diselaputi coklat tu je.
Biasala orang sekarang kan lebih suka kepada makanan yang berhias-hias lepas tu ala-ala hipster gitu, ada kelainan dari kebiasaan.


Rupa pau cendawan aku untuk pertama kali buat

Meh nak share resepi pau cendawan yang aku buat semalam. rasanya boleh tahan la, manis masin cukup rasa..

Resepi pau.

2 cawan tepung pau,
1 1/2 cawan air
1 sudu yis
1 sudu shortening
2 sudu gula

Masukkan semua bahan dalam mangkuk, dan uli hingga jadi doh. Air masukkan sikit2 je, takut nanti tak jadi doh. Rehatkan selama 10 minit.

Resepi inti.

1 tin cendawan
4 batang sosej
sedikit daging cincang
1 ketul kiub pati ayam
tepung gandum 1 sudu
bawang besar potong dadu
bawang putih potong halus

Tumis bawang dalam kuali dengan sedikit minyak, masukkan cendawan, sosej dan daging (atau apa2 inti pun boleh asalkan seangkatan dengan cendawan tu). Masak hingga semua dah masak sempurna, lepastu bancuh tepung gandum dengan sedikit air kemudian tuang dalam kuali yang ada inti tadi tu, supaya inti tadi kelihatan pekat, likat dan macam bersos sikit. (kalau nak senang dan sedap masukkan je 2 keping cheddar cheese gantikan tepung gandum ni).

Kulit pau.
2 sudu serbuk koko
2 sudu tepung beras
Bancuh dengan sedikit air, supaya jadi macam rupa coklat ganache.

Ambik doh pau, leperkan lepastu masukkan inti tadi. Bulatkan pau dan sapu permukaan dengan tepung coklat ala-ala ganache tu. Biarkan pau lebih kurang 40 - 45 minit, supaya pau tu mengembang dan coklat di permukaan tadi akan kelihatan seakan merekah. bila coklat kat permukaan tu merekah, dia akan kelihatan macam permukaan cendawan.
Lpeastu kukus pau lebih kurang 20 - 25 min, masa kukus pau ni pastikan penutup pengukus tu dibalut dengan kain. sebab takut nanti air kukusan tu menitik kat atas permukaan kulit pau tu.




Adunan coklat dan tepung beras ni untuk permukaan kulit pau


Inti yang dah siap

Rehatkan doh selama 40 - 45 min


Rekahan pada permukaan pau. aku dah malas nak tunggu pau ni mengembang lagi jadi ala2 cendawan macam ni pun ok lah


Rupa pau yang dah masak. dan inti pau yang sangat sedap...puji diri sendiri..hihi







Sous chef ibu yang setia...


Untuk percubaan kali pertama ok la kejadiaanya tu. nak bangga sangat pun takde la, tapi ada la sikit2 rupa macam cendawan. rasa yang ni dengan yang original tu pulak, aku tak leh nak komen sebab aku sendiri pun belum try lagi...hahhahaha...

Baiklah, sekian dulu untuk kali ni.



LOVE,
Mcdaa

No comments:

Post a Comment