Powered By Blogger

Wednesday 7 December 2016

Sambutan Hari mental

Hai...

Cerita yang dah lama terbengkalai nih...huhu. 
Bila ada mood nak bercerita baru la boleh nak menaip dan mengarang kat entry blog ni.
Just nak share pengalaman dan nak ceritakan pengalaman apa yang berlaku semasa sambutan hari mental yang dah berlangsung baru-baru ni.
Dan jugak untuk dijadikan sebagai rujukan untuk diri sendiri kalau-kalau la akan datang akan ada lagi sambutan ni, jadi masa tu nanti boleh la tengok dan flashback balik aktiviti apa yang berlangsung pada majlis sambutan tersebut...

Sambutan Hari Mental hari tu telah berlangsung di perkarangan UMK Bachok. Sambutan hanya sehari sahaja, bermula dari pagi hingga la petang. Tapi sebelum hari pelancaran tu berlangsung, team Medical dah 2 hari buka booth untuk health screening test di perkarangan UMK tersebut.
Dan untuk hari pelancarannya pulak, sebelah pagi ada buat senan aerobik, lepas tu 10 000 langkah berjalan kaki. Yang ni aku tak join, sebab malas...jujur gila kan..hahhhah

Sambil tu jugak ada pameran dari perlbagai department jugak sedang berlangsung pada masa yang sama. Antara pameran yang ada pada hari tu, pergigian, pemakanan, keselamatan makanan, farmasi, fisoterapi dan banyak lagi yang aku lupa. 

Lepas selesai 10, 000 langkah tu. Majlis perasmian sambutan hari mental pun bermula. Gimik perasmian ialah dengan melepaskan 4 ekor burung merpati. Sebagai simbolek kepada kebebasan untuk pesakit yang pernah menghidap sakit mental. Kat situ jugak ada pameran dari persatuan bekas-bekas pesakit mental. 
Sebenarnya, kat negara kita ni kes-kes pengidap penyakit mental dah semakin meningkat. Cuma sebab kurang perhatian dari media massa jadi isu ni kurang dipertengahkan atau dihebohkan. Sebab kes pengidap penyakit mental sekarang ni dah menular dalam kalangan golongan muda seawal belasan tahun. Jangan ingat dah dewasa atau makin tua je senang hidap penyakit mental ni, yang muda tak banyak masalah pun boleh dapat penyakit ni. Mungkin sebab keadaan sekeliling yang tidak sihat, ditambah pulak tak ada sokongan moral dan dengan dunia sekarang yang semakin mencabar, sebab tu la ramai yang tewas dan dapat penyakit mental ni.
Bila tahu perihal kes mental yang makin meningkat ni rasa gerun pulak. Nauzubillahiminzalik....
Kita kena sentiasa berpegang teguh dengan syariat islam dan tuntutan Allag s.w.t supaya diberikan kekuatan fizikal, dan mental yang kuat untuk hadapi sebarang ujian.
Semoga kita tak tergolong dalam golongan yang alpa dan lupa akan kekuasaan Allah s.w.t
Kita jugak kena sentiasa ingat bahawa setiap apa yang berlaku dalam hidup kita adalah ketentuan dan suratan dari yang maha esa.









Lepas selesai gimik perasmian majlis, VIP semua akan turun dan melawat booth pameran. Dia singgah satu-satu booth. Macam-macam aktiviti pameran yang telah disediakan oleh pihak yang terlibat. Maaf lah lupa pulak nama VIP yang terlibat masa perasmian sambutan hari mental ni..pelupa gila..huhu. 
Tak silap aku dia wakil Dato Awang Adik yang tak dapat hadir. Naib timbalan kalau tak silap la...hihihi
Ok lah...tu je nak cerita pengalaman sambutan hari mental.



LOVE,
Mcdaa

No comments:

Post a Comment