Powered By Blogger

Monday 26 December 2016

Jalan jalan ke Farm In The City di Seri Kembangan

Hai...

Throwback cerita last week. Plan sebenarnya datang KL just nak datang ambik mak mertua je yang datang bercuti ke rumah anak dia iaitu selaku kak ipar aku yang tinggal di Puncak Alam. Tapi bila semua dah berkumpul lepastu dengan budak-budak pun ramai, macam kesian la kalau tak pergi bawak budak-budak ni berjalan.
Sebenarnya tak plan pun nak ke sini, cadangan last minit lepas puas berfikir tempat mana yang sesuai nak bawak budak-budak ni berjalan-jalan. Macam macam cadangan tempat yang ada, ya lah KL kot bandar serba maju dan canggih ni macam-macam ada. Tapi nak senang dan cepat tu yang kami datang sini.

Rupanya Farm In the City ni dekat dengan kawasan perumahan yang aku dan suami pernah sewa. Cehhh...memang masa kami sewa di Seri Kembangan ni dulu, setahun yang lalu je kot, kawasan ni takde pape pun. Kalau tak silap pernah diorang nak jadikan sebagai tapak pasar uptown atau downtown macam tu tapi macam tak hidup je.
Tak sangka pulak Farm In the City yang akhirnya muncul kat sini. Farm ni kat tengah-tengah jalan raya, maksud aku dikelilingi oleh jalan utama. Kalau duk dalam ni bukan terasa macam duk kat Farm pun, lebih macam masuk tempat pameran. Dah nama pun dalam city kan, bunyi kereta kat highway tak putus-putus..
Alang-alang dah sampai sini, terimbau pulak kenangan masa aku dengan suami menyewa disini. Kawasan perumahan kat sini best, tapi sekarang aku tengok pembangunan makin bertambah dah. Banyak apartment baru, dah makin sesak dengan kereta dan makin sibuk je suasana kat sini.
Banyak kenangan aku kat sini. Kenangan alam rumah tangga aku dengan suami. Dari aku mengandungkan Ammar, sampai la Ammar umur setahun kami tinggal menyewa disini.

Rombongan kali ni agak ramai jugak, semua ni belah suami. Mak dia saja-saja datang KL dah dekat 3 minggu jugak la dia duk kat Puncak Alam tu. Jadi last week plan asal kakak ipar aku yang tinggal kat kampung pergi ambik mak dia, kebetulan pulak abang ipar pun join jugak. Suami aku sah-sah la nak join jugak kalau dah ramai yang ke sana.
Balik kerja Khamis, petang tu terus bertolak ke KL. Sampai lebih kurang pukul 12 malam. Sampai je rumah kak ipar aku tu...makkkkaihhhh penuh satu rumah dengan anak beranak diorang, dengan riuh rendah nya...seronok je rasa, penat perjalanan dekat 7 jam tadi terus hilang bila duduk berkumpul ramai-ramai macam tu.

Esok nya pagi-pagi dah kene kejut sebab nak keluar berjalan. Budak-budak la paling excited. Lepas kelaur breakfast makan-makan terus ke Farm In The City. Kami sampai sana dalam pukul 12 lebih. Masa ni orang tak ramai sangat. Ya la, tengahari kan sebab mungkin diorang tak nak panas-panas duk dalam Farm tu.
Nak masuk macam biasa la kena bayor. Harga tiket agak mahal jugak la bagi aku..hihihi. Lupa pulak harga sebenarnya berapa sebab aku tak bayarkan. Kalau tak silap dewasa dalam RM30 + dan kanak-kanak belas belas ringgit je. Bawah 3 tahun free. Rombongan kami hari tu, 9 dewasa, 2 kanak-kanak dan 2 bawah 3 tahun, total semua dalam 300++.

Masuk je dalam Farm tu, terus excited gila tengok kura-kura yang besar dan real.Yang lawaknya bukan budak je yang teruja orang dewasa macam aku ni pun teruja gila kot....hahaha. Kura-kura dia lepas macam tu je, tapi ada pekerja yang awasi pergerakan kura kura tu. Menakutkan je tengok kura-kura yang bersaiz besar tu. Kat dalam tu, ada haiwan yang kita boleh bagi makan.
Antara haiwan yang boleh bagi makan macam kura-kura, arnab, ikan, biri-biri, burung, rusa dan rakun (aku pun tak pasti betul ke tak nama dia rakun).
Kat dalam tu ada mesin vending yang jual makanan haiwan. Kalau korang excited nak feed the animal, sila la beli banyak-banyak dan bawak sepanjang perjalanan kat dalam tu.

Aku ni jenis penakut dan geli, sekor haram pun aku tak bagi makan..hahhaha. Pernah masa kat dalam kawasan rusa dan kambing tu, aku duk seronok perhati budak-budak ni bagi makan tiba-tiba datang rusa jilat tangan aku...terkejut gila aku..hahhaha. Si Ammar pun sama, mula-mula ambik makanan burung letak kat tangan sekali burung patuk terus campak semua makanan tu..hahhaha. Penakut jugak ya anak ibu ni.



Kat dalam Farm ni agak panas jugak la. Kalau korang bawak baby baik sediakan kipas angin yang pakai bateri tu. Kalau tak jenuh nak kipas, sebab baby Harraz pun dah berpeluh-peluh kat dalam tu. Kat dalam Farm ada kedai yang jual air minuman, jadi kalau budak-budak dahaga ke apa ke boleh stop kejap kat gerai dalam tu. Lepastu sambung balik...



Muka acah acah berani sentuh rusa tu. Rusa ke kambing ke kancil ke semua nya jinak-jinak je. Eh jap..sebenarnya haiwan ni apa erk...rusa ke kancil? ahhhaha...kambing je yang aku tak tertukar yang lain semua out.


Masuk kat dalam ni kalau nak lagi mudah faham dan tak keliru, sebaiknya korang bawak peta kawasan ni. Sebab kat dalam tu dia dah buat maps untuk ke setiap check point yang ada kat dalam tu. Kalau ikut maps tu korang akan lalu semua tempat dan takde la lost sangat. Tapi tak lost sangat pun sebab tempatnya kecik je.

Kat dalam ni jugak ada disediakan horse ride. Tapi hanya untuk kanak kanak je la. Berat maksimum yang dibenarkan cuma 40 Kg ke bawah je. Tapi kan...kuda yang diorang sediakan untuk ride ni, aku tengok dah macam uzur je. Kesian pulak tengok kuda tu bila kena tunggang dengan budak-budak lepas tu duk pusing kat dalam kandang tu. Per ride kat dalam kandang tu RM7 untuk sekali pusing je. Kalau budak-budak nak naik tak payah takut sebab ada 2 orang pekerja yang akan bawak kanak-kanak pusing kandang tu. Jadi selamat la untuk budak-budak naik kuda tu.

Situ jugak ada buat pertunjukkan burung kakak tua. Tapi kami tak sempat tengok pun sebab pertunjukkan tu hanya pada masa tertentu je. Yang aku ingat pukul 3.30 petang, kami dah dekat 3 jam kat dalam tu nak tunggu lagi 30 minit dah macam tak larat sangat dah.


Masa beli tiket ni mungkin sebab bayar beratus dah untuk tiket sahaja, jadi dapat la jugak beberapa barang sampingan antaranya 2 kotak makanan haiwan (rumput je pun..huhu). Voucher makan di restoren kat dalam tu, diskaun untuk masuk ke Cat station (lupa apa nama tempat kucing-kucing tu sebab kami tak masuk) dan 3 button badge.


Tengah duk seronok bagi makan burung tiba-tiba datang cameraman snap gambar kami sekeluarga. Lepastu terus panggil yang lain pun berkumpul sama then dia snap gambar ramai-ramai. Macam biasa la gambar berbayar laa...bukan free. Dekat luar Farm tu ada booth gambar yang di snap oleh cameraman tu. Mula tu tak nak beli, tapi adik ipar cakap beli la kak buat kenangan, aku pun relakan la keluarkan duit bayar gambar tu.
Ada macam-macam saiz yang boleh request, ni aku ambik yang paling kecik sekali tu pun harga dah RM29 kalau ambik dua keping dapat diskaun jadi RM39. Takpe la bang, saya beli satu je, ni kat dalam phone masing-masing dah berlambak gambarnya..huhuhu


Gambar tu dia masuk kan dalam pamplet yang macam kat atas tu. Kalau nak print gambar dekat mug pun boleh je. Pun disediakan di kedai tu. Tak tanya pulak berapa harganya sebab aku tak berminat nak beli...
Dekat 3 jam jugak la kami menapak di Farm In the City ni. Walaupun sebenarnya kawasan dia tak la luas sangat pun. Tapi sebab banyak haiwan kat dalam ni, macam macam jenis yang kita tak pernah jumpa pulak tu. Dan tambahan pulak kita dapat berinteraksi secara dekat dengan kebanyakan haiwan dalam ni tu yang jadi seronok.

Walaupun tiket dia bagi aku agak mahal jugak la, tapi untuk masuk bawak kanak-kanak yang dalam lingkungan sekolah rendah tu memang sangat-sangat berbaloi la. Macam-macam haiwan boleh tengok dan sentuh...

Sekian dula ya...


LOVE,
Mcdaa

 

No comments:

Post a Comment