Powered By Blogger

Tuesday 20 December 2016

Impian 2016 forward ke 2017

Hai...

Sebenarnya aku agak kecewa jugak la dengan tahun 2016 ni. Sebab tahun ni macam langsung tak ada pape pencapaian yang boleh dibanggakan selain dari penubuhan semula belog peribadi aku ni. Tapi macam tak boleh dianggap sebagai pencapaian pun setakat belog je pun..hahhaa..sadisss

Kalau imbas balik dari Januari sampai la nak hujung December tahun ni, segala impian aku untuk tahun ni langsung satu pun tak berhasil. Teruk gila pencapaian ko nih ida weh...
Lagi teruk ada la kot nasib di tahun 2016 ni. Entah la, bila cakap macam tu dan bila difikirkan balik sebenarnya nampak macam tak bersyukur dengan nikmat pun ada...
Sebetulnya bukan macam tu bukan tak bersyukur atau mengeluh dengan nasib sendiri cuma meratapi kenapa aku tak berjaya..mungkin sebab utamanya Allah s.w.t belum rasa aku layak untuk dapat tu lagi.
Atau mungkin sebab aku belum cukup berusaha kearah itu kot sebab tu la semua tu tak tercapai. Baiklah ni sebagai rujukan aku dimasa akan datang. Yang semua impian aku ditahun 2016 ni akan diforwardkan ke tahun 2017. Nanti kita sama-sama tengok la di hujung tahun 2017 nanti sama ada impian ni akan terus diforwardkan ke tahun berikutnya atau macam mana...hihi

Ok lah, impian yang kecik kecik yang macam biasa je tu kita abaikan la. Contoh impian biasa biasa je tu macam teringin atau craving dengan makanan ke, teringin atau kemaruk nak berholiday ke suatu tempat dalam negeri ke tu dikira impian kecik-kecik yang bila bila je boleh padam dari senarai..hihi. Yang nak di senaraikan cuma perkara yang paling penting je.


1. Untuk dapat baby
Hujung tahun ni dah hampir setahun aku stop dari ambik pil perancang. Dulu terpaksa ambik pil perancang sebab lahirkan Ammar secara czer iaitu pembedahan dan tak dapat bersalin normal. Jadi atas nasihat doktor dan untuk keselamatan diri aku terpaksa jugak la ambik pil perancang walaupun hati tak rela sebenarnya. Bila Ammar dah setahun lebih aku dah stop, jadi sampai hujung tahun ni lebih kurang setahun aku tak ambik pil tapi tu lah belum ada rezeki belum lekat lagi.

Mungkin usaha belum bersungguh lagi kot. Sebab suami pun cakap rilek la tak payah gelabah lagi, sebab jarak aku dengan adik beradik aku semua 3 tahun, mana tahu kot aku ni ikut gen tren mengandung macam mak aku. Ammar sekarang 2 tahun jadi tahun depan kena betul betul berusaha untuk mengandung lah. Lagipun tahun depan aku dah masuk 3 series dah...



2. Rumah kediaman sendiri
Yang ni pun satu hal, boleh buat aku stress dan bad mood kalau fikirkan tentang rumah. Aku pun tak faham kenapa la proses ni lambat sangat berjalan. Sebab aku yang lambat bertindakkah? atau sebab suami macam tak bersungguh sangat kah? atau sebab kontraktor yang aku pilih tu memang slow gila?? Arghhhh....masa tulis ni pun dah boleh buat aku rasa stress. Aku ingatkan kalau pun tak dapat siap sebijik rumah dah muncul tapak sikit-sikit pun dah kira ok dah. Kiranya dah boleh buang dari list dah. Tapi hampehh...satu ape pun belum jalan lagi. Dekat 2 bulan dah bagi kontraktor uruskan pelan rumah tapi masih senyap sunyi takde berita langsung.

Nasib baik la tanah untuk tapak rumah tu dah dapat bayar almost 85% dah. Bayar dulu ke tuan tanah sebab takut diorang tiba tiba ubah fikiran atau up kan harga jadi makin mahal. Tanah tu macam hot spot je sejak kebelakangan ni. Oleh sebab tanah tu kepunyaan sepupu mak, jadi aku bayar dulu baki lagi beberapa ribu tu bayar tunggu bila dah nak start buat rumah. Dan geran tanah pun masih belum tukar nama lagi.



3. Bajet konon-konon nak ada business yang ok.
Impian yang ni berkadar langsung dengan keadaan suami aku sekarang. Sebab dia sekarang dah berhenti kerja tetap iaitu kerja pejabat dan dah beralih arah jadi peniaga pulak. Walau pun business dia ni kecik je, tapi kalau dia sungguh-sungguh nak berubah dan maju kehadapan insyaallah dia boleh. Cuma tu lah, impian aku untuk ada business jugak yang aku usahakan sendiri atau create sendiri pastu dari segi marketing or sales boleh mintak suami aku yang uruskan. Sebab aku tak leh nak 100% buat business aku ada kerja tetap.
Tapi tu lah, masih mencari lagi business apa yang aku nak buat. Antara jahitan atau bakery. Tapi semua tu aku takleh nak usahakan lagi sebab aku tinggal dirumah parents. Kalau aku buat business, stok atau ruang business kena ada nanti takkan nak sepahkan rumah parents aku pulak.
Dah la stok barang suami aku pun dah bertimbun tambah pulak dengan barang aku mau tak mengamuk nenek aku nanti..
Sebab tu la part ni terbantut, dan nampak gaya kena forward ke tahun 2017.



Perkara utama yang aku tak mampu capai pada tahun 2016 ni ialah 3 perkara seperti yang aku tulis kat atas tu.
Wahai diri sendir, usaha lah sedaya mungkin dan berdoa la mintak dengan Allah swt. Dan jugak jangan la kau sesekali pun berputus asa dengan kehidupan ni. Kalau kau masih tak dapat capai, tu tandanya Allah ada perancangan untuk kau atau pun tu tanda ko malas nak berusaha bersungguh janagan sesuka hati je salahkan orang lain dan merungut itu dan ini...hihi
Sendiri buat ingatan untuk diri sendiri. Ni la gunanya belog aku ni sebab macam best jugak bermonolog kat sini..hihhihii........

Sekian dulu....


LOVE,
Mcdaa

No comments:

Post a Comment