Powered By Blogger

Sunday 18 December 2016

Jalan-Jalan Singgah Melaka; Asam Pedas Claypot

Hai...

Bila hari rajin menaip datang, mula la episod throwback cerita-cerita lama..hihi. Atau dalam erti kata lain meng clearkan segala gambar kat dalam phone yang dah masuk beribu-ribu snap shot tu. Biasa la kan kalau dah ada phone berkamera macam pelik pulak kalau tak ambik gambar sebagai kenan kenangan untuk tatapan kemudian hari.
Tapi ye lah bila dah setiap benda pun kita anggap sebagai kenangan terindah yang pernah berlaku dalam hidup kita, tu yang jadi phone asyik heng je dengan memori yang dah nak penuh tu.

Betul la kata orang kan, setiap gambar ada cerita yang tersendiri. Tiap-tiap gambar mesti ada cerita disebalik gambar tu. Sama ada kisah sedih, gembira, kecewa dan sebagainya ia tetap sebuah kisah yang pernah terjadi.

Ok lah, panjang nauuu mukadimahnya, padahal nak cakap nak clear gambar gambar dalam phone je pun..dia punya melalut kemainn haihhh..hahaha
Alkisah kali ni, just nak tepek gambar masa kami berjalan-jalan semalaysia. Asalnya aku dengan suami bercuti ke Shah Alam dan menumpang di rumah kakak ipar iaitu kaka kepada suami aku la..hihi. Dan kebetulan mak mertua pun ikut sekali.
Bila kami dah kat sini, abang ipar aku pulak kebetulan datang KL dan ajak kami pergi jalan-jalan kat Johor.
Kami on je pergi mana-mana pun asalkan ada yang nak bawakkan dan sponser..hihi. Maka nya bermula la trip kami dari Shah Alam ke Johor. Odw ke Johor tu kan lalu Seremban, dan dulu mak mertua aku sekeluarga ni pernah menetap di sini. Lama jugak la duk sini sebab ikut ayah diorang yang masa tu ditempatkan di kem tentera kat sini.

Kalau dah lama tak datang, lepastu lalu setelah sekian lama memang mengimbau kenangan habis lah. Dan mak mertua aku pulak terus terexcited sangat, maka kami pun pergi la melawat tapak rumah lama diorang tu. Sempat jugak singgah rumah jiran-jiran diorang suatu masa dulu. Tapi mak mertua aku cakap dah banyak berubah dari dulu masa diorang tinggal. Biasa la sekarang kan kat mana-mana tempat pun dah membangun, dengan taman-taman perumahan yang tumbuh macam cendawan la, dengan jalan raya yang makin lebar la dan macam macam lagi lah.

Sambil tu mak mertua dan suami asyik duk mengimbau kenangan lama diorang, macam-macam cerita yang keluar. Tapi aku perasan jugak la yang mak mertua aku tu macam sedih sikit, ye la sebab kan ayah mertua aku dah tak ada, mungkin dia teringat balik kenangan susah senang dia semasa bersama dengan arwah dulu.

Lepas dah puas pusing-pusing seremban tengok perubahan pembangunan dan mengimbau kenangan kat sana kami teruskan perjalanan dan singgah di Melaka pulak. Abag ipar aku ni memang kaki jalan, sama la dengan kakak ipar aku tu, tu yang best kalau keluar dengan diorang. Cakap je nak pergi mana, terus on..hihi
Di Melaka ni kami singgah kejap pergi kat dataran yang ada kapal tu. Lepak-lepak kat kedai tepi sungai tu (jap..sungai ke apa eh namanya..paham2 je lah). Selalu lalu Melaka tak pernah singgah pun, kali ni baru berkesempatan singgah dan jelajah bandar Melaka sekejap.

Lepas lepak kat sungai tu, jalan-jalan kat dataran kejap kami naik River Cruise pulak. Lupa pulak berapa harga tiket naik River Cruise tu. Bagi aku, nak cakap best tu takde la. Perasaan masa naik kapal tu biasa-biasa je. Tapi cantik jugak la hiasan kat dinding dinding bangunan di sepanjang laluan kami tu. Kiranya masa korang naik River Cruise ni, korang boleh tengok deretan kedai-kedai yang ala ala mewah gitu aka hipster, sepanjang laluan tu jugak ada hotel-hotel dan yang paling menarik masa lalu dekat deretan rumah-rumah sepanjang sungai tu.

Masa kami naik River Cruise tu hari dah petang nak gelap dah, jadi kami beruntung la dapat tengok lampu-lampu hiasa yang dipasang disepanjang kawasan perumahan tu. Kalau tak silap aku tu macam perkampungan terancang kot, sebab macam sebuah komuniti yang terpelihara.
Maklum la pelancong kan akan lalu ikut laluan tu, mestila kena bagi pandangan yang cantik, bersih dan aman kepada pelancong luar. Sebab tu la rumah diorang nampak cantik semacam je...hihi

Lepas dah selesai naik River Cruise tu kami teruskan ke destinasi seterusnya iaitu ke Restoran Asam Pedas Claypot yang femes kat Melaka tu. Ni kali kedua kami singgah makan kat kedai Asam Pedas ni. Bagi aku rasa dia sangat sedap dan tak rugi duit pun..hihi
Kalau korang nak tahu detail lokasi sila google la ya. Tapi seriua memang sedap dan berbaloi. Service pun boleh tahan la sebab tak perlu tunggu lama sangat pun untuk makanan sampai. Cuma mungkin kena tunggu meja je la kalau korang pergi time puncak atau time ramai orang.
Kat sini ada pelbagai pilihan lauk. Aku pilih asam pedas telur ikan, dan diorang pesan asam pesan ikan pari, kembung dan satu lagi aku lupa la...yang macam lemak lemak sikit, daging ke apa tah yang ni suami aku yang pesen, pun sedap jugak.

Lepas dah selesai makan kat sini, kami teruskan perjalanan kami yang masih jauh lagi tu iaitu Johor Bharu. Tapi kesian di driver sebab yelah dah seharian memandu, last-last tukar pemandu sebab dah penat tambahan perut dah penuh dengan asam pedas.
ok lah tu je nak share...huhu.