Powered By Blogger

Thursday 29 December 2016

Kerepek Emping pahit

Hai...

Just nak share rare food, for me la. sebab till now still dont know the exact name kerepek ni. alkisahnya mak aku suka sangat dengan kerepek ni. sebab dulu dia pernah tinggal kat utara masa tu ikut ayah yang bertugas kat sana. masa dia menetap kat sana la dia kenal kerepek ni.
sejak dari tu, asal pergi belah sana je tak pun sape sape ahli keluarga yang kena dia mesti akan kirim kerepek ni.

rasa kerepek ni pahait, kami adik beradik memang tak pernah nak suka dengan kerepek ni.
dia suka la sebab makan tak berebut..hihihi...
tiap kali lepas goreng kerepok ikan untuk kami adik beradik, mak mesti akan goreng kerepek ni. tapi tu la, kerepek ni susah nak cari. kawan cakap ada je jual kat kelantan ni, tapi aku belum pernah jumpa lagi. tak silap nama kerepek ni malinja. entah betul ke tak.
oleh sebab kat sini susah nak dapat, terpaksa la dia berjimat cermat. tapi kadang kedai di stesen minyak ada jugak yang jual kerepek ni.

rasa kerepek ni sangat la pahit, memang tak sedap. tapi...guess what?? tiba tiba entah macam mana ceritanya aku dengan adik aku si zurah ni boleh pulak tersuka tanpa sengaja...hahhhaha
aku pun terkejut masa tahu yang dia pun suka jugak kerepek ni walaupun rasanya pahit.
dia boleh suka sebab katanya masa dalam perjalanan nak balik kelantan dari kl (kan dalam 6 ke 7 jam perjalanan) dia singgah stesen minyak pastu beli kudap-kudap nak makan masa dalam perjalanan. ternampak kerepek ni, teringat kat mak terus dia beli.
memang dah tau pahit, tapi sebab teringat kan kat mak dia beli jugak sebab nak rasa lagi sekali kenapa mak boleh suka sangat dengan kerepek ni.

bila dalam perjalanan tu boleh pulak dia tibai makan habis satu bungkus kerepek tu. lepas makan dia cakap takde pun rasa pahit melekat or any after taste yang wujud. tapi mulut rasa macam manis-manis pulak. sejak dari tu terus dia pun terjebak sama dengan mak aku.

tapi betul la, kerepek ni memang rasa pahit pada awal kita makan tu. tapi lepas lama-lama tu akan rasa manis di hujung hujung tunas rasa. bagi kami rasa yang macam tu sedap...hihi
mak aku suka benda pahit pahit ni, maksud aku apa apa jenis makanan yang pahit la sebab katanya benda pahit ni bagus untuk kesihatan dan banyak manfaat. 
sebab tu la kot dia walau umur dah lewat 50-an tapi alhamdulillah sihat dan tak ada penyakit.




warna dan rupa kerepek ni hampir sama macam keropok berperisa udang tu. tapi rasanya memang totally different la. agak keras sikit kalau nak banding dengan kerepok ikan atau keropok berperisa udang tu. harga kerepek ni untuk yang mentah sekilo rm16 - rm17, boleh tahan jugak la harga nya. tapi kalau yang dah siap goreng dan pack yang macam jual kat dalam kedai di stesen minyak tu agak mahal.

aku sendiri pun tak pasti apa nama kerepek ni yang sebenarnya dan dari apa asal kerepek ni. kalau keropok ikan tu aku tahu la, berasal dari tepung ubi dan isi ikan, yang keropok berperisa udang tu pulak haaaa....korang jangan tertipu ya. keropok berperisa udang tu asalnya dari tepung ubi atau tepung sagu atau apa-apa je tepung yang dicampurkan dengan perisa. perisa sintetik atau lebih senang cakap bahan kimia sebab bukan nya dari udang yang asli.

betul pepatah cakap....tak kenal maka tak cinta....tak rasa maka tak tahu la kenikmatan nya. haaaaa gitu....




LOVE,
Mcdaa

No comments:

Post a Comment