Powered By Blogger

Tuesday 27 December 2016

Bila Hati tersentap

Hai...

Masa buka facebook tadi, tiba-tiba terjumpa satu post yang kawan share mengenai seorang lelaki yang sangup berkahwin dengan pasangannya yang suffer cancer stage 4.
Tak tahu nak komen macam mana sebab macam macam andaian yang terfikir bila tengok post tu.
Bila ada seorang lelaki yang agak ada rupa dan mungkin bekerjaya bagus, tapi sangup untuk pilih jalan yang dia sendiri dah tahu endingnya macam mana.
Ya, hidup mati seseorang adalah ketentuan dari Allah swt, tapi kita masih diberi akal dan fikiran untuk berfikir dan menilai mana baik dan mana buruk. Jika jalan yang dipilih itu atas alasan yang sebaik-baiknya bagus la. Jangan jalan yang dipilih itu atas dasar dunia semata.

siapa aku untuk judge people, furthermore to those someone which is i really dont know anything. Baru tengok post kat facebook pastu terus buat judgement terhadap pilihan dia, not fair at all.

tapi bila buka link yabg berkaitan dengan mereka, terjumpa pulak blog si lelaki tu. dari blog dia aku rasa dia ni jenis yang menyendiri, macam aku pada suatu ketika dahulu. memyendiri tapi dalam masa yang sama mendambakan kasih sayang dari someone yang akan muncul.

dan dari link tu jugak jumpa blog si perempuan. dan dari situ pandangan aku terhadap lelaki tu terus berubah. tak sepatutnya aku judge dari awal. sama jugak pada mereka yang komen pada post si lelaki tu, mengata atau perli atau mempersoalkan perkara itu macam suatu kesalahan. sebab mereka hanya lihat sebahagian kecil je dari keseluruhan cerita hidup pasangan tu.

si perempuan dah lama menghidap cancer, tapi berkat kesabaran dan semangat juang yang tinggi dia masih mampu bertahan. meneruskan hidup macam orang yang normal dan sihat, jatuh cinta seperti kita dan akhirnya berkahwin dengan lelaki yang mampu mebahagiakan dia. dan dia jugak berjaya dalam hidupnya sebab dalam dia sakit tu dia berjaya capai impian untuk bergelar seorang doktor.

kita merancang, tapi Allah swt lah perancang yang sabik-baiknya. jangan pernah sekali pun rasa yang rancangan atau aturan yang kita pilih atau buat adalah yang terbaik. Sebab disebalik perancangan kita, Allah swt dah terlebih dahulu mengetahui dan merancang hidup kita.

sekuat mana pun impian kita untuk terus hidup, tapi kalau dah Allah swt tentukan kita hanya untuk saat ini, maka semua nya pasti berlaku atas aturan Allah swt. tapi kita sebagai manusia yang lemah dan percaya akan kekuasaan Allah swt tak boleh berputus asa dengan hidup kita sendiri.

jauh dalam hati aku ni terasa beruntungnya dia menjadi insan terpilih. bukan semua kita mampu untuk harungi ujian dan dugaan hidup yang amat berat sebegitu. kalau aku yang berada ditempat dia, belum tentu aku mampu ikut jejak langkah dia untuk menjadi seorang yang tabah dan sentiasa berfikiran positif.
ya hidup di dunia hanya sementara, kita sebagai hamba di dunia perlu yakin akan kehidupan akhirat nanti, itu yang pasti dan hakiki. Allah menguji hamba nya mengikut kemampuan mereka, menguji keimanan mereka di dunia untuk ganjaran yang tidak terhingga di akhirat kelak.

kepercayaan kita hanya satu, hanya kepada Allah swt. tapi mampu kah kita menjadi hamba yang taat kepada nya. mampukah kita benar benar redha dengan setiap kejadian yang berlaku ini adalah atas percaturan Allah swt. mampukah kita untuk sentiasa intiqamah dalam kehidupan kita dengan menjalankan tanggungjawab kita terhadap Allah swt jika kita tidak tergolong dalam orang orang yang sedang diuji.

dugaan dari Allah adalah ujian terbesar untuk hambanya yang terpilih..
jangan bila kita didatangi dengan dugaan dan ujian dari Allah swt baru kita nak ingat dan jalankan tangjungjawab sebagai muslimin sebenar, tak perlu tunggu semua tu berlaku baru kita nak mencari sang pencipta yang maha esa.

aku sendiri pun belum cukup baik, dan belum benar benar menjadi muslimin yang istiqamah.
doakan semoga kita semua sentisa dalam lindungan Allah swt dan hidup dalam keberkatan nya..aminn

No comments:

Post a Comment