Powered By Blogger

Sunday 18 December 2016

Melawat Nenek di HUSM

Assalamualaikum...

Saat aku menaip entry ni nenek belah suami aku dah kembali mengadap Ilahi. Al-fatihah untuk beliau semoga rohnya tenang disana. Dan semoga arwah ditempat dalam golongan hamba-hamba yang beriman dan bertakwa..Aminn..


Alkisah cerita kali ni masa aku masukkan gambar ni arwah masih di hospital lagi. Tapi gambar-gambar ni semua ada dalam draf belum sempat nak menaip lagi masa tu. Dan hari ni baru nak menaip dan bercerita sikit.

Ayah mertua aku aka ayah kepada suami aku tu merupakan anak sulung yang dilahirkan oleh nenek ni, ohh nenek ni kami panggil dengan panggilan 'mok'. Ayah mertua aku telah dijemput Ilahi terlebih dahulu sebelum ibunya. Aku pun tak sempat nak kenal ayah mertua sebab masa aku kenal dengan suami ni ayah dia dah pun meninggal dalam setahun atau 2 tahun sebelum kami kenal.

Mok ni ada ramai anak, termasuk dengan ayah mertua aku tu ialah 10 orang. Tapi dah tinggal 9 la lepas ayah mertua aku tu meninggal. Mok ni masih sihat tubuh badan, tak ada penyakit kronik pun walaupun usia dia dah 80 lebih. Masih kuat lagi, tak nyanyok dan masih suka bekerja dan jugak siap boleh kayuh basikal lagi. Betapa hebat kan gaya hidup orang tua dulu-dulu. Amalan kehidupan mereka tu yang banyak menyumbang kepada usia dan kesihatan mereka.

Mok tinggal sendirian kat rumah dia di kampung. Anak-anak ada yang ajak tinggal sekali tapi dia tak nak. Sekali sekala je dia akan pergi rumah anak-anak dia, tapi kebanyakan masa dia suka duk rumah sendiri. Biasalakan, kalau orang tua ni jarang yang nak tinggalkan rumah diorang, lagi-lagi yang dah biasa hidup sendiri dan suka buat kerja sendiri memang tak boleh duduk lama rumah orang. Rumah sendiri jugak yang lebih selesa walaupun tak berteman.

Tapi tu lah, takdir dia timba kemalangan yang tak diduga. Suatu hari tu dia keluar menoreh getah, kebun cuma kat belakang rumah dia je tak jauh pun. Tiba-tiba dia rebah kat dalam kebun tu dan tak boleh bangun. Dari apa yang aku dengar dia dapat strok, tu yang rebah dan tak boleh bangun. Hari ketiga dia terlantar kat dalam kebun tu baru la dia dijumpai.
Kuasa Tuhan kan, bayangkan la orang tua yang kudrat tak seberapa tu boleh bertahan 2 malam 3 hari terlantar kat dalam kebun getah, dengan nyamuk lagi semut lagi, tambah pulak waktu malam dengan hujan renyai-renyai, embun pagi...Tapi dia masih ada kekuatan dan masih hidup. 
Masa diorang jumpa, dia terlantar kat sebelah pokok getah. Badan dia dah penuh dengan semut dan kesan-kesan gigitan nyamuk, bawak balik rumah terus bersih kan dia.
Lepastu dia dimasukkan dalam wad di HUSM.

Masa di HUSM tu la aku dan keluarga belah suami sempat pergi melawat. Dan masa kami melawat dia tu, dia sedar, masih boleh bercakap dan masih boleh ingat lagi. Sungguh kuat kan dia walaupun dalam keadaan macam tu. 
Tapi tu lah, aku pelik sikit bila tengok keadaan dia dalam wad tu. Sebab di katil dia ada sign berpuasa. Aku dengan suami dah macam tertanya tanya pehal pulak nak kena berpuasa. Dah la orang tu 3 hari terlantar kat dalam hutan tak makan, sah sah la perlukan tenaga untuk terus bertahan lagi. Tapi aku dengan suami bukan dalam bidang perubatan jadi pertanyaan kami mati kat situ je la. Dan rupanya bukan kami je yang tertanya-tanya orang lain pun sama jugak. Tapi sebab kita ni dari kalangan yang bukan spesis yang voice out jadi masing masing cakap sesama sendiri je tak berani nak persoal cara doktor merawat.

Dan setelah seminggu bertarung nyawa, akhirnya mok meghembuskan nafas yang terakhir di HUSM. Semoga Allah s.w.t lindungi beliau dan merahmati rohnya. Semoga dia tenang disana.












Mok ramai kenalan, dia jugak baik dengan ramai orang. Tambahan pulak dengan anak 10 orang yang semua pun dah berkahwin dan ada anak masing-masing, pengunjung yang datang melawat dia tak putus-putus. Saudara mara yang jauh dekat pun datang, boleh dikatakan tiap kali masa melawat pasti akan ada orang yang datang melawat ke katil dia. Memang penuh dengan sanak saudara dan kenalan dia.

Pepatah ada berbunyi, emak sorang boleh jaga anak yang ramai, anak yang ramai belum tentu boleh jaga mak yang sorang tu. Kadang kalau pun mak menolak untuk tinggal dengan anak, anak perlu jugak sentiasa mengawasi mak lagi lagi kalau yang dah berumur.
Untuk kes ni pulak, anak-anak semua dah usaha segala yang termampu tak kalau dah Allah sudah tentukan cara sedemikian hayat kita akan berakhir, siapa kita untuk mempersoalkan setiap kejadiannya. Anak-anak dah lakukan yang terbaik, tapi akhirnya semua tu adalah kerja Allah. Hanya Allah yang Maha Berkuasa keatas setiap kejadian. Kita sebagai anak hanya mampu berdoa dan bertawakal kepada Allah s.w.t agar sentiasa melindungi dan memelihara ibu bapa kita hingga ke akhir hayat mereka. Yang pasti sebagai anak kita kena sentiasa kirimkan doa kita untuk mereka agar tenang disana...


LOVE,
Mcdaa

No comments:

Post a Comment