Powered By Blogger

Monday 28 November 2016

Berkelah di Pantai Melawi Bachok

Hai...

Edisi throwback kembali...
Hari tu mood berkelah datang dengan secara membuak-buak, padahal musim hujan tapi mood berkelah tu datangnya macam entah..nak jugak berkelah walaupun tahu tu musim hujan.
Mula-mula mak membantah sebab musim hujan kan, tak kan nak berkelah dalam hujan. Tempat berkelah pun sah sah la basah. Tapi aku tetap jugak berdegil nak pergi. Lagipun tempat yang aku nak pergi ni dia ada sediakan wakaf, jadi kalau hujan boleh berteduh kat wakaf yang disediakan tu.

Makanya, aku rajin kan diri siapkan makan minum dan barang-barang untuk berkelah macam pinggan mangkuk, dapur BBQ, arang, tikar dan lain-lain kelengkapan berkelah. Dah kalau semua dah ready, takkan la mak aku nak tolak pulak kan. Mesti dia kesian kat anak dia yang duk bersungguh siapkan semuanya. Dan akhirnya kami bertolak menuju ke tempat perkelahan yang aku pilih tu, Pantai Melawi Bachok.

Masa on the way nak ke sana, hujan punya la lebat selebatnya turun. Masa tu aku pasrah je. Lpeastu sedapkan hati cakap kat diorang...takpe sini je hujan nya, kat sana tak hujan kot.
Tak pun sini hujan, sana dah berhenti kot..
Dan alhamdulillah sampai je sana matahari dah muncul dan sana baru lepas hujan. Jadi kiranya kami bertuah jugak la sebab hujan pagi kat Pantai tu, kami bertolak dari rumah time pagi...sampai sana hujan reda...rezeki la tu...huhu

Pantai Melawi ni ok dan sesuai sangat kalau nak berkelah. Kalau nak mandi-mandi pantai tu aku tak syor kan sangat. Sebab walaupun air pantai dia tu landai dan macam tak berbahaya tapi tahap kebersihan air di kawasan tu kurang menyakinkan.




Berkelah dan BBQ bagai kan ombak dan pantai yang memang tak dapat dipisahkan...hihihii


Ayam BBQ tu aku main hentam perap je. Sekali perghhhhh sedap kot. Pandai jugak walau main campak je bahan-bahan perapan ayam tu. Kalau nak tau resepi boleh rujuk sini ya...





Tengok la cuaca tu...mendung je baru lepas hujan...best sangat.

Pantai Melawi ni panjang, bersambung dengan Kandis jugak la. Sepanjang pantai tu jugak ada resort yang agak popular tu Villa Danella dan Sutra Beach Resort. Pantai yang kami singgah berkelah ni sebenarnya dalam kawasan persendirian. Jadi masa nak masuk ke kawasan tu kami kena bayar RM3 per kereta. Ok la harga tu dengan kemudahan yang ada. Ada tandas, surau, wakaf dan paip air. Kalau nak berkelah yang free boleh je, tapi kemudahan tu memang sendiri kena cari la.

Ingatkan hari tu aku je yang meroyan nak berkelah kat pantai, tapi rupanya ramai je orang yang mood seperti aku. Berkelah di musim tengkujuh..hiihihi. Sebabnya, masa kami duk lepak-lepak tu datang rombongan dari mana tah buat reunion kat situ. Lepastu 4 5 biji kereta lain pun join berkelah jugak. Mula-mula sampai dalam pukul 12 macam tu, tempat macam sunyi sikit. Ada 2 keluarga je, bila dah agak petang lepas pukul 2 orang yang datang makin meriah pulak.

Lupa pulak, owner ni ada sediakan resort jugak. Tapi resort nya tak la famous, tapi jadi pilihan untuk sekolah buat aktiviti berkhemah kat sini. Ada la 2 bangunan yang macam dorm, tapi bilik macam resort la. Dan kat depan sikit dengan pantai tu ada resort yang sebijik sebijik tu, tapi design macam yang lama punya. Tak pulak aku berminat nak tanya harga resort tu. Tapi kalau yang macam dorm tu harga per night RM100.  Nama resort ni Pantai Perkasa kalau aku tak silap..Lupa nama tempat tapi ingat jalan je. hahhhhaha

Tu je la nak share pengalaman berkelah kat Pantai Melawi Bachok. 



LOVE,
Mcdaa

No comments:

Post a Comment