Powered By Blogger

Tuesday 30 August 2016

Pulau Perhentian Kecil

Hai semua..

Ni nak throwback balik tentang percutian 3 bulan yang lalu. Waaahhhh...dah macam berzaman rasanya, tapi baru nak post tentang percutian kami ke Pulau Perhentian Kecil. Ya lah, blog kan baru muncul semula sebab tu la baru ada kesempatan nak post kat sini.

Ok, trip ni kami pergi dalam kumpulan. En.suami yang plan dengan kawan-kawan dia, bila dia ajak terus aku setuju. Aku tak kisah pergi ke mana sekali pun, asalkan bersama dia..hihihi..
Oleh kerana ni first time kami nak pergi bercuti di pulau, jadi kami buat keputusan untuk tinggal kan si kecik Ammar dengan nenek dia. Tak berani nak bawak budak kecik ke pulau, sebab ya lah macam-macam risiko bawak budak ke pulau ni. Antibodi dia pun baru nak berfungsi nantikan tak pasal dapat penyakit.

Percutian tu selama 3 hari 2 malam. Hari pertama tu, kami berkumpul di jeti kuala besut. Dalam pukul 10 lebih macam tu kami naik bot menghala ke pulau. Bot kawan en.suami dah tempah awal-awal, tapi kalau tak booked pun still ada je bot yang pergi ulang-alik ke pulau tu. Jadi tak payah risau sangat, asalkan datang awal pagi.

Tapi trip ni agak spoiled jugak la sebab rupanya kawan en.suami aku ni tak tempah bilik pun lagi sebenarnya. Bila dah sampai kat pulau baru nak cari. Memang la ada bilik, tapi kena sediakan wang lebih la. Semalam dalam dua ratus lebih kalau tak silap aku. Kalau dua malam dah nak dekat lima ratus, tu belum campur makan minum dan snorkeling bagai tu...memang tak la. Tapi nasib kami baik hari tu jadi jumpa la bilik ni, dah lupa apa nama resort ni, harga ok la seratus lebih untuk semalam. Tapi tak ada aircond, pastu kipas dan elektriknya pulak berfungsi ikut timing...hahahah. Tak tau nak gelak ke nak nangis...

Ni la rupa bilik yang kami menginap hari tu. Bilik dia ok la, 2.5/5 rating aku bagi untuk bilik ni.
Sebab aircond tak ada, elektrik pulak ikut timing dan agak jauh sikit dari pantai.

Aktiviti malam pulak just lepak kat tepi pantai sambil tengok orang main api, pastu ada la jugak yang duk menari nari kat tepi pantai tu. Lepas makan malam, lepak kejap terus masuk bilik tido..hahaha

Hari kedua baru kami pergi snorkeling. Tempah bot yang memang sedia ada kat sana, pastu pergi la bersnorkeling. Abang bot tu bawak kami ke lima hentian yang berbeza. Ada hentian yang dapat tengok penyu, hentian baby shark kalau tak silap, hentian ikan-ikan, dan apa tah lagi dah lupa. Lupa sebab aku tak pandai berenang dan tak berani duk dalam laut...yang ni lawakk gila. Rugi sangat sebenarnya kalau tak pandai dan penakut macam aku ni. Sebab langsung tak berpeluang nak menikmati keindahan ciptaan tuhan gitu..hahaha. Memang sekor ikan pun aku tak tengok.
Laki aku je yang kemain duk berenang ke hulu hilir. Aku tengok je la dari atas bot...huhu. Bila dah siap snorkeling tu kami ada singah kat tempat air tawar kalau tak silap aku. Kat sini tak ramai yang singah, tapi abang bot tu baik hati dia sudi bawak kami kesana. Tak ada buat apa pun, cuma mandi kejap kat tempat yang ada takungan air tawar tu. Air tu mungkin air bukit yang mengalir turun dari bukit, kemudian terus bersambung ke pantai. Gambar kat sana tak ada dalam simpanan aku, dalam handphone en.suami ada lah so tak leh nak share kat sini. Dia pun tak post gambar tu, mungkin sebab nak jaga sesuatu..tetttt...tak nak mengumpat kat sini...hahahha.

Percutian 3 hari 2 malam kat pulau perhentian kecil tanpa menggunakan ajen untuk 2 orang, ada la dalam tujuh ke lapan ratus lebih. Bagi aku agak mahal jugak la. Sebab kalau tengok tawaran yang iklan kat facebook tu sebenarnya boleh dapat lagi murah dari tu. Korang ikut trip yang sekali pakej dengan makan dan snorkeling, rasanya pakej lagi berbaloi dari kami yang main redah je ni. Tapi kalau poket tebal tak kisah la...